.NOTES FOR TODAY

.::UPDATE::.

Photobucket.LYRIC.Photobucket
I am not the kind of girl
Who should be rudely barging in
On a white veil occasion
But you are not the kind of boy
Who should be marrying the wrong girl

❤ MY BAD MOOD TODAY❤
jangan mlepaskan apa yang berada berhmpiran dengan kita dengan bermmpi tentang apa yang jauh daripada kita

.DaTE & TiME

Wednesday, December 30, 2009

ISTIGHFAR KEPADA ALLAH S.W.T.


Istighfar, kalimat yang sangat pendek, tapi memiliki makna yang sangat dahsyat, sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita. Istghfar memiliki 2 makna.

Setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal'adzim, bererti kita minta ampun kapada Allah, minta dimaafkan kesalahan kita, minta ditutupi aib-aib kita. Semakin kerap kita beritghfar maka semakin bersih diri kita daripada dosa, kesalahan, dan aib-aib. Kerana Allah sangat menyukai hamba yang terus beristghfar. Kerana tidak ada satu pun antara kita yang bersih daripada dosa, maka berisghfar adalah kewajipan dan keperluan kita, agar Allah mengampuni dosa kita, memaafkan kesalahan kita dan menutupi aib kita.

Subhanallah, satu ucapan tetapi mempunyai 2 keinginan. Kerana itu tidak hairan hamba Allah yang sungguh-sungguh beristighfar tampak dalam kehidupannya, semakin berkat, semakin membawakebaikan dan perbaikan, semakin bahagia, tenang, dan menyenangkan di dunia dan di akhirat. Kerana itu Rasulullah s.a.w. bersabda, "barangsiapa yang membiasakan dan selalu beristighfar kepada Allah, maka Allah memudahkan saat dia sulit, Allah gembirakan saat dia sedih dan Allah beri rezeki dari jalan yang tidak pernah ia duga.

Kemudian dalam Al-Quran surah Nuh ayat 10, 11, 12, Allah s.w.t. berfirman, maksudnya "beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai."

Beristighfarlah kita kepada Allah, nescaya Allah turunkan musim hujan yang berat. Allah memudhkan kita mendapatkan rezeki. Allah hadirkan untuk kita anak-anak kita, generasi-generasi yang soleh, generasi robbani. Kemudian Allah memakmurkan negeri kita, Allah sejahterakan kita. Allahu Akbar!

Jadi, istighfar bukan hanya kewajipan, tapi kewajipan kita. kerana itulah Rasulullah s.a.w. beliau tidak bangun dari tempat tidur beliau, kecuali beliau beristighfar 70 kali, dalam hadis lain 100 kali. Walaupun dia maksum, dijamin masuk syurga, bebas daripada dosa, (tapi) begitu hebat istighfarnya kepada Allah. Apalagi kita yang banyak dosa.

No comments:

.SUKE X? heeee