.NOTES FOR TODAY

.::UPDATE::.

Photobucket.LYRIC.Photobucket
I am not the kind of girl
Who should be rudely barging in
On a white veil occasion
But you are not the kind of boy
Who should be marrying the wrong girl

❤ MY BAD MOOD TODAY❤
jangan mlepaskan apa yang berada berhmpiran dengan kita dengan bermmpi tentang apa yang jauh daripada kita

.DaTE & TiME

Wednesday, December 9, 2009

FILEM 2: KETIKA CINTA BERTASBIH

.:: KETIKA CINTA BERTASBIH ::.

Ha! ni cerita yang baru je yaya ikuti (slow pun slow la) muehehehe best bangat deh.. filem ni jugak di adptasi daripada novel karya penulis yang sama dengan AYAT-AYAT CINTA.. yang bestny, dalam filem nih dapat tengok kawasan sekitar Cairo, banyak bertutur dalam bahasa arab dan banyak lagi lah..

Abdullah Khairul Azzam (Kholidi Asadil Alam), seorang pemuda tampan dan cerdas dari sebuah desa di Jawa Tengah. Azzam merupakan seorang mahasiswa yang selalu memperoleh Jayyid Jiddan (Lulus dengan Sempurna) di Universitas Al-Azhar Mesir. Tetapi setelah kematian ayahnya, Azzam bertanggungjawab ke atas kehidupan keluarganya. Akhirnya Azzam mula membahagi waktu untuk belajar dan mencari nafkah. Azzam mule berniaga membuat tempe dan bakso yang dipasarkan disekitar KBRI di Cairo. Hari demi hari sudah 9 tahun berlalu, tetapi Azzam belum juga dapat menyelesaikan pengajiannya.

Sedang Azzam mendapatkan pekerjaan di KBRI Cairo telah mempertemukan dia dengan Puteri Duta Besar, Eliana (Alice Norin). Eliana adalah lulusan EHESS Perancis yang melanjutkan S-2 nya di American University in Cairo. Selain cerdas, Eliana juga terkenal di kalangan mahasiswa kerana kecantikannya bahkan menjadi pelakon Sinetron di Jakarta. Prestasi dan juga kecantikan Eliana membuat Azzam menaruh hati pada Eliana. Tetapi Azzam tidak menjalinkan hubungan intim dengan Eliana, kerana selain sifat dan kehidupannya yang sedikit kekurangan berbanding Eliana, dan juga nasihat dari Pak Ali, pemandu KBRI yang sangat rapat dengan keluarga Eliana.

Apa yang dikatakan Pak Ali cukup terngiang-ngiang di benaknya, bahwa ada seorang gadis yang lebih sesuai untuk Azzam. Azzam disarankan supaya cepat mengkhitbah (melamar) seorang mahasiswa cantik yang tidak kurang hebatnya dengan Eliana, yang bernama Anna Althafunnisa (Oki Setiana Dewi). Anna Althafunnisa seorang mahasiswi S-1 dari Kuliyyatul Banaat di Alexandria yang sedang mengambil S-2 di Kuliyyatul Banaat Al Azhar Cairo, yang juga pandai menguasai bahasa Inggris, Arab dan Mandarin. Menurut Pak Ali, kelebihan Anna dari Eliana adalah kerana Anna memakai jilbab dan solehah, manakala ayahnya seorang Kiai Pesantren bernama Kiai Luthfi Hakim.

Azzam berkeinginan untuk menghkhitbah Anna walaupun belum pernah bertemu atau melihat Anna. Kerana tidak mempunyai pendapatan lebih untuk pulang ke Indonesia, Pak Ali menyarankan supaya melamar sedara Anna yang ada di Cairo iaitu Ustaz Mujab, di mana Azzam sangat mengenali ustaz tersebut. Dengan niat bersungguh-sungguh Azzam ke rumah ustaz Mujab untuk mengkhitbah Anna Althafunnisa. Tapi ternyata lamaran itu ditolak atas dasar status. Kerana pengajian S-1 Azzam yang tidak lagi selesai, dan dia lebih dikenali kerana menjual tempe dan bakso. Selain itu, Anna telah dikhitbah lebih dulu oleh seorang lelaki yang bernama Furqon (Andi Arsyil Rahman), merupakan sahabat Azzam yang juga mahasiswa dari keluarga kaya yang juga cerdas dan dalam waktu dekat akan menyelesaikan S-2 nya. Azzam redha dan menerima alasan itu, meskipun hatinya cukup sedih.

Langit tidak selalu cerah, Furqon telah mendapat musibah yang sangat menghancurkan harapan hidupnya. Hal tersebut membuatnya menghadapi dilemma antara ia harus tetap menikahi Anna yang telah dikhitbahnya, tetapi itu juga sekaligus akan dapat menghancurkan hidup Anna.

Sementara itu Ayyatul Husna (Meyda Safira), adik Azzam yang sering mengirim berita dari kampung, membawa kabar yang cukup meringankan hati Azzam. Agar Azzam tidak perlu lagi mengirim wang ke kampung dan lebih fokus kepada kuliahnya. Kerana selain Husna telah lulus kuliah di UNS, dia juga sudah bekerja sebagai Psikologi. Keahlian Husna dalam menulis sudah membuahkan hasil. Penghasilan Husna cukup dapat membiayai keperluan adiknya yang mengambil program D-3, serta adik bongsunya yang bernama Sarah yang masih sekolah. Azzam yang sudah sangat rindu dengan keluarganya memutuskan untuk serius dalam belajar, hingga akhirnya berhasil lulus. Azzam telah menepati janjinya kepada keluarga untuk kembali ke kampung dan segera mencari jodoh di sana, memenuhi amanat ibunya.

Emmm~ cerita ni yaya tengok dekat youtube.. part 1 (episod 1-12)..nih yaya tengah tunggu untuk part 2 pulak..bila la ada orang sudi nak mengupload kat youtube nih.. adeyhhh! .. x lupa jugak, novel cerita KCB kan ada..x payah susah2 nak beli..kte download aje, zamankan da maju..hehehehe tapi bile da dapat, rasa malas pulak nak menelaah, sebab panjang sangat + bahasa indonesia.. better bagi yaya tengok menerusi filem, paham cikit.. kalau rajin + bosan2 baru la yaya sekodeng buku yang di DOWNLOAD tu...


SILA KLIK UNTUK DOWNLOAD BUKU KCB:

PART 1 - SINI
PART 2 - SINI

MyEm0.Com




2 comments:

Anonymous said...

nak x part two?

aisyah humairah said...

video ke? blh jugak :)

.SUKE X? heeee